Mad- og drikkegigant PepsiCo har gennemført et blockchain-forsøg, der medførte en 28% boost i forsynings kædes effektivitet.

“Projekt Proton”, forsøget satte op til at undersøge, om blockchain kunne adressere “industri udfordringer” i programmatisk reklame.

PepsiCos projektpartner og medieagentur Mindshare annoncerede nyhederne mandag og sagde, at det hjalp i retssagen, der gennemførte en programmatisk end-to-end forsynings kæde forsoning ved hjælp af Zilliqas blockchain-platform. Indsatsen sammenlignede et kontrolbudget med en til testen for at måle effektiviteten af ​​teknologien.

Zilliqas smarte kontrakter blev yderligere brugt til at automatisere den programmatiske forsyningskæde, forklarede Mindshare og forklarede:

“Disse smarte kontrakter afstemmer visninger, der leveres fra flere datakilder med betalinger, der ledsages ved hjælp af en intern NAT-alliance (NAT), i næsten real tid, hvilket resulterer i store effektivitetgevinster og fuldstændig gennemsigtighed for brandindehaverne.”

Resultaterne viste, at effektiviteten stiger “med hensyn til omkostninger til synlige visninger, ved at køre kampagnen gennem smarte kontrakter, mod en uden”, ifølge Mindshare.

Andre partnere i projektet omfattede online reklamebureau Rubicon, programmatisk marketing teknologi firma MediaMath og mediefirma Integral Ad Science.

Forsøget blev gennemført i marts i Asien-Stillehavs området. Partnerne planlægger nu at køre en anden fase med tilføjelsen af ​​betalinger til udgivere og mere præstations målinger.

Farida Shakhshir, PepsiCos direktør for forbrugernes engagement i regionerne i Asien, Mellemøsten og Nordafrika, sagde:

“Resultaterne er opmuntrende, og vi planlægger at køre flere kampagner under forskellige forhold for at bekræfte flere hypoteser og måle den samlede effekt.”